Open Kaart bestellen

Open Kaart is nu ook beschikbaar voor jou!

Wilde je altijd al Open Kaart spelen in de klas, dan is nu je kans.
Met Open Kaart haal je een leuk, kort, kennismakingsspel in je klas.

Het enige wat je hoeft te doen is een email sturen naar: ramondebonte@gmail.com
Je ontvangt dan z.s.m. de benodigde link waar je het spel kan downloaden.

IMAG0894

Spelregels Open Kaart

 

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Evaluatiefase

Na de implementatiefase zijn we aangekomen bij de laatste fase: de evaluatiefase.
Afgelopen week heb ik het spel gespeeld met een groepje vrienden en dat was zeer succesvol. Mijn vrienden hadden ook nog wat feedbackpuntjes en die zal ik meenemen in mijn definitieve product. Zo zal ik bijvoorbeeld een aantal vragenkaartjes aanpassen.
Tot nu toe ben ik in ieder geval erg tevreden en wil ik het spel laten voor wat het is. Pas volgend jaar als ik een nieuwe mentorklas heb zal ik het spel definitief kunnen implementeren, want het is immers een kennismakingsspel voor nieuwe klassen.

Tot die evaluatie-na-beurstijd berg ik het spel op in mijn kast en ik hoop er volgend schooljaar veel plezier van te hebben.

Wilt u volgend schooljaar ook gebruik maken van mijn spel?Bekijk dan mijn volgende blog.

 

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Implementatiefase

IMAG0885

Mijn vriendin is creatief, dus zij heeft meegeholpen met het versieren van het spelbord.

Nu  zijn we aangekomen bij de implementatiefase. Op een regenachtige zaterdagmiddag heb ik alle kaartjes in Microsoft Word ontworpen. Vervolgens heb ik deze kaartjes op dik gekleurd karton uitgeprint.

Verder heb ik een leeg spelbord uitgeprint en handmatig met potloden en stickers versierd. Daarbij kreeg ik gelukkig hulp van mijn vriendin. Na 5 uur werk was het spel helemaal klaar!

Het eindresultaat mag er wezen!

Het eindresultaat mag er wezen!

 

 

 

 

 

 

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Analyse en ontwerpfase

Vorige week heb ik kort de voorbereidingsfase uitgewerkt. Nu is het tijd voor de volgende fase. Deze week zijn we aangekomen bij de analyse en ontwerpfase. Dat betekend dat de game nu concreet vorm gaat krijgen. De onderwijsdoelen van de game zijn vastgesteld. Wat voor soort game het wordt is ook al besloten. Nu is het tijd om de spelverloop te ontwerpen en te analyseren.

Spelverloop
Dit spel is geschikt voor 3 á 6 spelers en iedere speler heeft een pion die hij of zij over het bord moet verplaatsen om veilig de eindcirkels te geraken. De pion wordt verzet door een dobbelsteen te gooien en daarna het juiste aantal stappen te zetten. Eenmaal bij eindcirkel  kan een pion niet meer worden verzet en heeft men het spel gewonnen. Het speldoel is dus eigenlijk heel simpel: proberen om als eerste in de eindcirkel te komen.

Uiteraard is er naast het speldoel nog een onderwijskundig doel: de spelers leren elkaar beter kennen. Om dat onderwijskundig doel te realiseren zijn sommige vakken in het spel voorzien van een kleur: geel, rood of groen. Als een speler met zijn pion op die kleur komt moet hij of zij een kaart trekken: gele, rode of groene kaart.

Geel: dilemmakaart. Bij deze kaart moet de speler een dilemma beantwoorden. Bijvoorbeeld: “Er hangt een levende regenworm uit je neus, of je moet het speelgoed van spelende kinderen kapotmaken.” De dilemma’s zijn grappig en bedoeld om het spel een grappig en ontspannen element te geven. De speler die op een geel vlak komt moet zo’n gele kaart trekken en het dilemma beantwoorden. Er wordt ook verwacht dat de speler zijn keuze onderbouwd.

Groen: praatkaart. Als de speler op een geel vlak komt moet hij of zij een praatkaart trekken. De praatkaart is bedoeld voor het onderwijskundig doel van het spel: de spelers leren elkaar beter kennen. Bijvoorbeeld: “Wat zou je doen als je 10.000 euro zou krijgen?”
De speler die deze kaart heeft getrokken moet antwoord geven en zijn antwoord onderbouwen.

Rood: strafkaart. Bij alle rode vlakken wordt er een rode kaart getrokken. Deze kaarten zijn frustrerend voor de spelers. Bijvoorbeeld: “Je slaat een beurt over en jou linker speler krijgt jou beurt.” Of: Je blijft tot de volgende beurt zwijgen. Zodra je praat moet je de volgende beurt overslaan.”

Extra regels:
– Als je zes gooit mag je nog een keer gooien en een strafkaart trekken voor een medespeler naar keuze.
– Als je één gooit mag je een praatkaart trekken voor een medespeler naar keuze.

 

Posted in Uncategorized | Leave a comment

De voorbereidingsfase

Zoals ik in de vorige blog heb verteld zit ik momenteel in de voorbereidingsfase bij het ontwikkelen van mijn game. In deze fase stel ik mijn doelen vast en zoek ik uit wat voor soort game aansluiten bij die doelen. Hieronder zal ik beide stappen uit die fase verder uitwerken.

Leerdoelen:
Sinds dit jaar ben ik mentor en ik merk dat het veel moeite kost om creatieve kennismakingsspellen te bedenken. Veel kennismakingsspellen zijn grappig, maar missen de diepgang die ik wil bereiken met mijn groep. Daarom lijkt het mij een leuke uitdaging om een origineel kennismakingsspel te ontwikkelen.

Soort game:
Als soort game heb ik gekozen voor een bordspel in de vorm van een soort van ganzenbord. De leerlingen leren elkaar kennen doordat ze bij sommige vakjes een kaart moeten trekken. Op die kaart staat een vraag en die mogen ze aan een willekeurige medespeler voorleggen. Uiteraard zit er ook nog een origineel verrassingselement aan het spel. Sommige vragen zijn grappige dilemma’s zoals bijvoorbeeld: “Er lekt altijd een pakje Fristi in je tas – of – je hebt altijd een melksnor.” Die grappige dilemma’s maken het spel extra leuk.

Vormgeving game:
Naast de kennismakingsvragen en de dilemma’s heeft het spel ook strafkaarten. Die kaarten geven het spel een extra competitiefactor. Het spel heeft in totaal dus vier soorten kaarten: dilemmakaarten, kennismakingskaarten en strafkaarten. Welke kaart de speler moet trekken hangt af van het vakje waar zijn pion staat.

Overige invulling:
Over de overige invulling van de game moet ik nog verder brainstormen. Volgende week meer….

Als je voor mij suggesties hebt, dan hoor ik dat graag.

Posted in Uncategorized | 1 Comment

Mijn game

Zoals je in het laatste bericht hebt kunnen lezen ben ik momenteel bezig om een spel te ontwerpen. Uit ervaring weet ik nu dat een spel ontwerpen geen gemakkelijke opgave is.
Het moet aantrekkelijk, uitdagend, prikkelend en leerzaam zijn. Verder moet er uiteraard nog een aspect van competitie in het spel zitten.

Het ontwikkelen van een spel bestaat uit vier verschillende fases:
1. Voorbereidingsfase
2. Analyse en ontwerpfase
3. Implementatiefase
4. Evaluatie fase

Momenteel zit ik in de voorbereidingsfase. Ik ben mijn doel aan het bepalen. Wat wil ik bereiken met de beoogde game? Welke leerdoelen heb ik? Wat voor soort game wil ik ontwikkelen?

In de volgende blog neem ik jullie mee in mijn voorbereidingsfase. Daar zal ik de bovenstaande vragen ook beantwoorden.

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Wat is gamification?

Onder gamification verstaan we het aanwenden van spelprincipes en speeltechnieken in een niet-spelcontext om menselijk gedrag op een positieve wijze te sturen.

Een mooi voorbeeld van gamification is het bekende experiment in Stockholm waarbij men de traptreden in een station bekleedde met pianotoetsen die bij het betreden een bepaalde klank produceerden. Op die manier werden de gebruikers gestimuleerd om de trap te gebruiken i.p.v. de roltrap.

Ook in het onderwijs is het principe van gamification enorm interessant. De komende weken ga ik hier mee experimenteren door een spel te ontwikkelen dat ik kan gebruiken in de onderwijscontext. Games zijn namelijk een heel interessante aanvulling op de gangbare onderwijsmiddelen. Ze kunnen erg motiverend werken en leerlingen meevoeren naar de virtuele wereld waarin ze ervaringen kunnen opdoen en experimenteren. Door games in te zetten breng je ook meer afwisseling in het onderwijsaanbod.

Wil je hier meer over weten? Hou deze weblog dan in de gaten! De komende weken zal ik hier het één en ander posten over een game die ik aan het ontwikkelen ben.

Posted in Uncategorized | Leave a comment