De voorbereidingsfase

Zoals ik in de vorige blog heb verteld zit ik momenteel in de voorbereidingsfase bij het ontwikkelen van mijn game. In deze fase stel ik mijn doelen vast en zoek ik uit wat voor soort game aansluiten bij die doelen. Hieronder zal ik beide stappen uit die fase verder uitwerken.

Leerdoelen:
Sinds dit jaar ben ik mentor en ik merk dat het veel moeite kost om creatieve kennismakingsspellen te bedenken. Veel kennismakingsspellen zijn grappig, maar missen de diepgang die ik wil bereiken met mijn groep. Daarom lijkt het mij een leuke uitdaging om een origineel kennismakingsspel te ontwikkelen.

Soort game:
Als soort game heb ik gekozen voor een bordspel in de vorm van een soort van ganzenbord. De leerlingen leren elkaar kennen doordat ze bij sommige vakjes een kaart moeten trekken. Op die kaart staat een vraag en die mogen ze aan een willekeurige medespeler voorleggen. Uiteraard zit er ook nog een origineel verrassingselement aan het spel. Sommige vragen zijn grappige dilemma’s zoals bijvoorbeeld: “Er lekt altijd een pakje Fristi in je tas – of – je hebt altijd een melksnor.” Die grappige dilemma’s maken het spel extra leuk.

Vormgeving game:
Naast de kennismakingsvragen en de dilemma’s heeft het spel ook strafkaarten. Die kaarten geven het spel een extra competitiefactor. Het spel heeft in totaal dus vier soorten kaarten: dilemmakaarten, kennismakingskaarten en strafkaarten. Welke kaart de speler moet trekken hangt af van het vakje waar zijn pion staat.

Overige invulling:
Over de overige invulling van de game moet ik nog verder brainstormen. Volgende week meer….

Als je voor mij suggesties hebt, dan hoor ik dat graag.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to De voorbereidingsfase

  1. Kijk eens voor een vorm en ondersteuningsmogelijkheid op http://www.spelendermediawijs.nl ik heb een spieksite gemaakt (met wachtwoord) en ook het spel gedeeld. Leuk wat je aan het doen bent, ik ben heel benieuwd naar het eindproduct!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *